Blog
Verandering en groei bij Prokeur: Lerdy over de overstap naar een BV-structuur
Een kantoorverbouwing, uitbreiding van het team, de overstap naar een BV: Er gebeurt veel bij Prokeur. Lerdy Duijvestijn is de gedreven ondernemer achter het bedrijf. Sinds 2017 richt hij zich op het uitvoeren van elektrokeuringen met een focus op brandveiligheid, vooral binnen de glastuinbouwsector. “Er is gigantisch veel werk,” vertelt Lerdy. Begin dit jaar verhuisde Prokeur naar een nieuw kantoorpand in Maasdijk om deze groei te faciliteren. Tegelijkertijd werd ook de stap van een eenmanszaak naar een BV gezet. Hoe heeft hij deze overstap ervaren? En wat was de rol van Persoon Advies in dit proces?
De overstap naar een BV
“Wel of niet naar een BV-structuur? Het onderwerp besprak ik al een aantal jaren met Persoon Advies. De timing was nu juist vanwege de groei en bijkomende risico’s. Met extra personeel en de ambitie om verder te groeien, werd het aantrekkelijker om de overstap te maken. Het fiscale voordeel speelde daarin ook een rol.”
Het proces zelf bleek echter complexer dan verwacht. “Ik dacht dat het een kwestie was van een handtekening zetten en klaar,” geeft Lerdy toe. “In werkelijkheid kwam er veel bij kijken: administratieve taken zoals auto’s overzetten, adres aanpassingen en diverse documenten ondertekenen bij de notaris. Gelukkig nam Persoon Advies veel uit handen. Ze leggen alles in begrijpbare taal uit en zorgen dat alles goed geregeld is.”
Uitdagingen
De administratie bleek een groot deel van de uitdaging. “Simpele taken zoals klanten informeren en facturen op de juiste naam zetten, vergden meer werk dan gedacht.” Lerdy heeft eerder dit jaar een administratief medewerkster aangenomen die hem en zijn collega’s ondersteunt in de administratieve werkzaamheden. Lerdy geeft aan blij te zijn met deze aanvulling in het team, want mede door de overgang zijn er veel extra werkzaamheden bij gekomen om alles goed geregeld te krijgen,” zegt hij.
De rol van Persoon Advies
Lerdy is vol lof over de werkzaamheden van Persoon Advies. “Ik heb daar niks op aan te merken. De notaris gaf zelfs complimenten over hoe compleet en netjes alles aangeleverd was. Ze geven deskundig advies over onder andere financiële en fiscale zaken die komen kijken bij een wijziging in de rechtsvorm.” Met Timo als vast contactpersoon en Kimberley als fiscaal adviseur, voelde Lerdy zich goed ondersteund. “Ik heb veel contact met hen en vind het altijd heel prettig. Ze schakelen snel en leggen alles goed uit in heldere taal.”
Een blik in de toekomst
Hoe ziet de toekomst van Prokeur eruit? “We willen een stevige organisatie neerzetten met kwaliteit als norm.” zegt hij. “Onbetrouwbare installaties kunnen kostbare gevolgen met zich meebrengen. We zien dat bedrijfseigenaren en verzekeraars zich hier meer van bewust zijn en deze risico's willen verkleinen door het laten uitvoeren van keuringen.” Met de verwachting dat steeds meer verzekeraars inspecties gaan eisen, ziet Lerdy veel kansen voor groei. “We willen meer personeel aannemen om te kunnen blijven voorzien in kwaliteit. Met de steun van Persoon Advies blijven we gefocust op de groei en professionalisering van Prokeur.”
Lerdy zijn advies aan andere ondernemers die overwegen om over te stappen naar een BV: “Verkijk je er niet op. Er komt veel administratie bij kijken. Zorg dat je iemand op kantoor hebt die dit kan oppakken, of zorg dat je zelf tijd in je agenda hebt. Het proces vraagt veel van je, ook al geef je veel uit handen.”